Viime viikolla oli joku epäonnen karma, joka potkaisi myös toiseksi (tai kolmanneksi) tärkeintä esinettäni eli kameraani:
Olin ottamassa zoomilla kuvaa, jolloin kamera tippui maahan ja tietysti putki edellä. Sen jälkeen siitä näkyi vielä hämärästi, mutta kun kameran pisti kiinni niin - tässä tulos. Objektiivi kolahti ilmeisesti niin, että se ei nyt sulkeudu, ei rullaa sisään, eikä siis pysty käynnistymään nyt ollenkaan.
Vasta pari viikkoa sitten, kun matka-asioita ja niihin liittyviä vakuutuksia selvittelin, niin mielessäni kirosin kalliita vakuutusmaksuja. Mutta sittenpä niille on tullutkin käyttöä. Eli onneksi vakuutus korvaa tämän vahingon!
Harmittaa, sillä oon niiiin tykänny tästä kamerasta. Mallihan on Canon PowerShot SX210 IS. Melkein jo siis harkitsin, että ostan tismalleen samanlaisen tilalle. Mutta näitäpä ei nyt tietenkään myydä enää oikein missään.
Pohdiskellessani sitten uusia vaihtoehtoja, törmäsin pariin vaihtoehtoon ja mielenkiintoisiin arvosteluihin:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/canon-powershot-sx260-sx240-20x-zoom-matkakamera
http://digi-kuva.fi/Uutiset/kompakteja-herkkupaloja-canonilta
Näitä ja muita arvosteluja ja hintavertailuja tehtyäni alan kallistumaan siihen suuntaan, että ostan tuosta kamerastani päivitetyn version. Etenkään, kun omasta pussistani ei tarttis kun muutama kymppi maksaa sitten tuohon vakuutusmaksun päälle. Järkkäriä en tartte, kun tärkeintä on, että se kamera kulkee koko ajan mukana - ja järkkäriä ei niin helpolla kanneta ja kaiveta laukun pohjalta yllättävissä kuvaustilanteissa.
(Korjaaminen olis tietysti vaihtoehto, mutta ilmeisesti juurikin tuon objektiivin korjaaminen tulis maksamaan enemmän, kuin mitä kameralla on arvoa).
Eli tällä hetkellä houkuttelis tuo SX240 HS -malli. Tuo vanhempi siksi, että tuossa 260:ssa ei ilmeisesti ole juuri paljon muuta eroa kuin, että siinä on GPS. Enkä koe semmosta tarttevani. Ja ilmeisesti ainakin vielä nuo gepsit toimii vähän miten sattuu kameroissa. Edellisessä mallissa oli 14-kertainen zoom - tuossa se on 20-kertanen! Ja mitä ymmärsin, niin tuo HS-tekniikka tekee kuvista parempia, eli vaikka siinä onkin pari megapikseliä vähemmän kuin aikaisemmassani, ei kuvanlaadun siitä pitäisi kärsiä (ennemminkin päin vastoin).
Vielä kun löytäisin kaupan, joka myy tuota punaista (=pinkkiä) versiota.
Olin ottamassa zoomilla kuvaa, jolloin kamera tippui maahan ja tietysti putki edellä. Sen jälkeen siitä näkyi vielä hämärästi, mutta kun kameran pisti kiinni niin - tässä tulos. Objektiivi kolahti ilmeisesti niin, että se ei nyt sulkeudu, ei rullaa sisään, eikä siis pysty käynnistymään nyt ollenkaan.
Vasta pari viikkoa sitten, kun matka-asioita ja niihin liittyviä vakuutuksia selvittelin, niin mielessäni kirosin kalliita vakuutusmaksuja. Mutta sittenpä niille on tullutkin käyttöä. Eli onneksi vakuutus korvaa tämän vahingon!
Harmittaa, sillä oon niiiin tykänny tästä kamerasta. Mallihan on Canon PowerShot SX210 IS. Melkein jo siis harkitsin, että ostan tismalleen samanlaisen tilalle. Mutta näitäpä ei nyt tietenkään myydä enää oikein missään.
Pohdiskellessani sitten uusia vaihtoehtoja, törmäsin pariin vaihtoehtoon ja mielenkiintoisiin arvosteluihin:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/canon-powershot-sx260-sx240-20x-zoom-matkakamera
http://digi-kuva.fi/Uutiset/kompakteja-herkkupaloja-canonilta
Kuva: http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/Canon_SX260_avaus.jpg
Näitä ja muita arvosteluja ja hintavertailuja tehtyäni alan kallistumaan siihen suuntaan, että ostan tuosta kamerastani päivitetyn version. Etenkään, kun omasta pussistani ei tarttis kun muutama kymppi maksaa sitten tuohon vakuutusmaksun päälle. Järkkäriä en tartte, kun tärkeintä on, että se kamera kulkee koko ajan mukana - ja järkkäriä ei niin helpolla kanneta ja kaiveta laukun pohjalta yllättävissä kuvaustilanteissa.
(Korjaaminen olis tietysti vaihtoehto, mutta ilmeisesti juurikin tuon objektiivin korjaaminen tulis maksamaan enemmän, kuin mitä kameralla on arvoa).
Eli tällä hetkellä houkuttelis tuo SX240 HS -malli. Tuo vanhempi siksi, että tuossa 260:ssa ei ilmeisesti ole juuri paljon muuta eroa kuin, että siinä on GPS. Enkä koe semmosta tarttevani. Ja ilmeisesti ainakin vielä nuo gepsit toimii vähän miten sattuu kameroissa. Edellisessä mallissa oli 14-kertainen zoom - tuossa se on 20-kertanen! Ja mitä ymmärsin, niin tuo HS-tekniikka tekee kuvista parempia, eli vaikka siinä onkin pari megapikseliä vähemmän kuin aikaisemmassani, ei kuvanlaadun siitä pitäisi kärsiä (ennemminkin päin vastoin).
Vielä kun löytäisin kaupan, joka myy tuota punaista (=pinkkiä) versiota.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti