sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Karnevaalit

Viikon saldoa:

Tiistaina oli Ruotsin instituutin seminaari, joka oli Akropolis-museossa. Ruotsin instituutillahan on suomalainen, toki Ruotsissa arkeologiaa opiskellut, johtaja. Seminaarissa kerrottiin instituutin viime vuoden toiminnasta ja kaivauksista Labraundassa, Kariassa (Syyriassa tai jossain), siellä oli mm. semmonen iso pyöreä kivi, joka joskus oli mennyt keskeltä halki ja toimi Zeuksen palvontapaikkana. Paikka (vuori) vetää yllensä kovia myrskyjä, ja paikalliset olivat kertoneet, että aina salamoidessa kaikki salamat iskee tuohon kiveen, ja sinkoilevat siitä ympäriinsä. Kiven alla oli lisäksi lähde - eli vesi valui kiveltä lähteeseen. Melko mystinen paikka. Luennon jälkeen vastaanotto Ruotsin instituutilla, kyllä oli hienot tilat ja lisäksi tarjolla viiniä, drinkkejä ja varmaan viiden tarjoilijan kierrättämänä ainakin kymmeniä erilaisia coctailpaloja, mm. sabdwichejä, minisouvlakeja ja suklaa-pähkinä -kakkusia.

Eilen käytiin pianokonserissa kuuntelemassa jonkun kreikkalaisen pianistin soittamana norjalaisen Edvard Griegin sävellyksiä. 8 euron lippu tuli vieläkin halvemmaksi, kun ennen konserttia oli vastaanotto, jossa joku alkoholifirma maistatteli omia juomiaan, mm. espressolikööriä, vodkaa ja jotain ananasboolia. Vodkaan en koskenut, mutta espressolikööri oli sen verran hyvää, että pitää ostaa sitä, jos näkee jossakin myytävän.

Konsertin jälkeen mentiin karnevaaleihin. Jo muinaiset kreikkalaiset. Ilmeisesti perinne siis juontaa juurensa jo antiikin aikaan, silloin helmikuussa pidettiin karnevaaleja. Nyt tuo liittynee enemmänkin kristillisiin perinteisiin ja pääsiäistä edeltävään, nyt alkavaan paastoon.

Kattelin jo perjantaina jotain naamiaisvärkkejä, mutta kun sopivaa ei löytynyt, niin eilen kävin tuossa Alexandrasin varrella olevassa naamiaisliikkeessä. Siellä oli kaikenlaista, mutta ei oikein mitään teemaan sopivaa, niin ostin vaan semmosen venetsialaistyylisen naamarin.

Olipa muuten sattuman kauppa, kun palasin ostoksilta, unohdin että pitikin käydä kaupassa ja niinpä olin menossa vaan tuohon viereiseen kauppaan. Siinä kulmalla sitten ihmettelin, kun tuli sieltä kadulta hirveet savut ja ihmisiä oli kerääntynyt siihen töllistelemään. Näin sen savun jo kyllä Alexandrasilla, mutten sen enempää sitä huomioinu. Sitten kun kävelin kattoon, näin ensin, että roskiksen alla olis ollu joku pieni palonalku, ja joku mies heitti sinne ämpärillä vettä. Mut ei se tosiaan sen roskiksen alla ollutkaan, vaan sen edellä olevan pakettiauton, joka alkoki savuamaan koko ajan enemmän. Sitten tulikin jo poliisit ensin paikalle, yks rikko siitä autosta takaikkunan niin jovain savu sieltä pöllähti kunnolla ulos. Pari paloautoa kurvasi sitä kans kohta sammuttamaan. Näytti olevan konepellin alla sen verran hyörinää, että sieltä se palo varmaan lähtenyt. Ohjaamo oli aika musta, ei näyttänyt ihmisiä siellä onneksi olevan. Nappasin kännykällä muutaman kuvan todisteeksi - harmi kun en älynny reagoida aikasemmin.






Konsertin jälkeen siis oli ne karnevaalit British Schoolilla. Kuultiin niistä ensin vain meijän assistentilta, mutta oli kans asuntolan ilmotustaululle tuotu siitä mainos. Mentiin metrolla Evangelismokselle ja lähdettiin suunnistamaan kohti BS:lia. Ei kyllä meinattu löytää sitä millään, vaikka kartalla oltiin niin ei näkynyt missään mitään merkkejä niistä bileistä. Joku pappa ja mummukin pysähty että mitä etitään ja neuvo meijät juuri sinne, mistä oltiin jo tultu. Sitten American Schoolin kirjaston edessä seisahduttiin, ja tien toisella puolen joku vartija huhuili, että mitä etsitään. Ja sitten se ohjaskin meidät sisälle, ei tuota olis kyllä ikinä muuten löytänyt. Semmosen ison pihan perällä oli sitten ilmeisesti asuntola, jossa ne bileet oli. Puitteet veti jälleen kerran hieman hiljaiseksi, ihan ku niillä olis oma kiltatalo pystyssä, yhessä salissa oli disco ja ilmainen alkoholitarjoilu. Eipä tullut sitten ilta kalliiksi eikä omiin eväisiin tarvinnut koskeakaan. Eipä sieltä ketään tuntenut, muutaman tyypin tunnistin niistä seminaareista, joilla olen käynyt, mm. kiinalainen (tms) mummo siellä jammasi menemään. Viihdyttiin pari tuntia tuolla ja lähdettiin ajoissa pois.

On kyllä senkin edestä sitten tänään väsyttänyt ja tullut nukuttua. Viikonloppu piti käyttää ahkeraan opiskeluun, vaan kun ei netti toiminut, niin ei tuota italiankielistä tekstiäkään tankkaa ilman sanakirjaa.

Ens viikolla luvassa: Maanantaina 24h liikennevälinelakko, loppuviikosta parit vuosiseminaarit, joilla ajattelin taas käydä.

On muuten ollut kylmä viikko täällä, eilen ei varmasti ollu kymmentäkään astetta lämmintä. Vesisadetta luvattu ainakin loppuviikolle taas, mutta onneksi ostin perjantaina kumisaappaat (semmoset mustat violettikuviolliset 25 e - seuraavassa liikkessä ois ollu tyylikkäämmät samalla hintaa, nyt kävi taas näin) niin voi tallustella menemään pilaamatta kenkiään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti