Tällä viikolla onkin ollut paljon iltaohjelmaa. Tiistaina menin käymään British Schoolsin vuosittaisessa avausseminaarissa. Sitä ennen pyörin kaupungilla, osuin mm. parahiksi todistamaan taas jotain mielenosoitusta, joka ilmeisesti vastusti ainakin tuota liikennemaksun korotusta. Kattelin sitä turvallisen välimatkan päästä. Ihan normaali mielenosoitus se oli, mutta eipä se tarvi kuin yhden tyypin, joka alkaa siellä vähän enemmän mesoamaan, siksi parempi pysytellä kauempana.
Seminaarissa kerrottiin näiden viime vuoden toiminnasta ja kaivausprojektista Kytheran saarella. Olikin oikein mielenkiintoisia juttuja ja ihan näin pienellä suomalaisella arkeologiopiskelijalla meinasi kateus hiipiä! Mieleenpainuvin ja yleisöäkin kohahduttanut osio oli, kun näytettiin noin kymmenen sekunnin pätkä BBC:n tekemää animaatiovideokuvaa siitä, kuinka merenalaisisen kaupungin jäänteistä on rekontstruoitu animaatioksi koko kaupunki uudelleen. Ilmesesti dokumentti on tulossa joskus. Aika huikeaa. Seminaarin jälkeen oli tietenkin vastaanotto, jossa oli pikkupurtavaa ja viiniä. Punkku oli hyvää, mutta valkoviini oli aivan ku ois otettu jotku kotiviinisammion pohjat! Kello olikin jo puoli kymmenen ku pääsi täältä lähteen, ja johtuen liikennevälineiden 24h lakosta piti kävellä kämpille. En uskaltanut mennä yksinäni pimeällä pikkukatuja vaan seurasin päätietä, mutta siinäkin onnistuin menemään juuri pahamaineisen Omonian kautta. Tulikin sitten aika ripeästi käveltyä enkä jäänyt paljon katteleen, minkä näköstä porukkaa siellä kaduilla päivysti.
Keskiviikkona käytiin töiden jälkeen Onossiksen kulttuurikeskuksesta ostamassa liput maanantaiksi erääseen näytökseen. Joku musiikkinäytös, jossa soitetaan klassillisen ajan musiikkia sen aikaisilla välineillä, jotain teatteria siinä on seassa myös. Saatiin opiskelijaliput kympillä. (http://www.sgt.gr/en/programme/event/85)
Torstaina olikin sitten instituutin oma seminaari. Jäin töiden jälkeen miettimään omaa graduani. Kävin kattomassa ihan tuota Dionysoksen teatteriakin nyt ekaa kertaa. Se on tosiaan remontissa, ja joitain rakennustelineitä siellä oli, mutta ei mitenkään häiritsevästi (vaikka rumia kuviahan siitä saa). Harmin paikka vaan, että juuri sen eturivin tuolit on vedetty köysillä yli eikä niitä pääse siis tutkimaan. Pitää kevään mittaan katsoa, miten tuo etenee ja kysynkö lupia jostakin tarkempiin syyneihin. Kolmelta meni jo tuokin paikka kiinni, niin en ehtinyt oikein kunnolla edes teatteria katsella. Sitten kävin Pohjoismaisessa teatterissa ettimssä kirjoja, ja kyllähän niitä siellä onkin.
Seminaarin piti instituutin johtajan poika, joka on opiskellut Aallossa jotain tietotekniikkaa, ja tehnyt sellaisen härvelin, jota on käytettykin jo arkeologisilla tutkimuksilla. Se siis mittaa maan magneettisuutta ja tekee siitä päätelmiä, mitä maan alla sijaitsee - esim. metallin ja veen se tunnistaa hyvin. Härveliin liittyi kyllä aika paljon epävarmuustekijöitä, esim. auringonpaisteeseen siirtyminen varjosta, lähellä olevat metalliesineet (mm. autot), vesisade/jää kaikki vääristivät tulosta. Tulos analysoitiin sitten kuulemma helppokäyttöisellä tietokoneohjelmalla, joka teki tuloksista graafisen mallin. Sillä kuulemma myös pystyi korjaamaan nuita häikkiä. Että semmoista vaan Helsingistä kysymään, jos miettii tutkimusalueita!
Tänään olikin melkoisen rento päivä, päästiin jo puolilta päivin pois. Lämmintä oli 18, mutta aurinko oli pilvessä ja tuuli, joten ei se kesä vielä ole. Mutta parempi kuin siellä Suomen 40 asteen pakkasessa!
Huomenna oli ajatus mennä ostamaan Herakleitoksen museosta liput johonkin musiikkinäytökseen, jossa soitetaan Edward Griegin musiikkia, samalla voisi katsoa siellä tämän kuun vielä olevan Edward Munchin näytöksen (http://www.norway.gr/News_and_events/Events/Piano-concert-rounds-off-exhibition/). Mutta näytti aika rankkaa sadetta huomiselle ja melkoisesti alko tuolla pihalla tuulemaan, että liekkö tulee vesisateessa huomenna lähdettyä. Ja nyt kun tarkistin, niin melkoisesti sataa ja tulee salamia taivaalta.
Kuvia kävelyreitin varrelta tänään:
Hyvin valaisee salama naapuritalon.
Sadepisaroita pimeällä asfaltilla.
Seminaarissa kerrottiin näiden viime vuoden toiminnasta ja kaivausprojektista Kytheran saarella. Olikin oikein mielenkiintoisia juttuja ja ihan näin pienellä suomalaisella arkeologiopiskelijalla meinasi kateus hiipiä! Mieleenpainuvin ja yleisöäkin kohahduttanut osio oli, kun näytettiin noin kymmenen sekunnin pätkä BBC:n tekemää animaatiovideokuvaa siitä, kuinka merenalaisisen kaupungin jäänteistä on rekontstruoitu animaatioksi koko kaupunki uudelleen. Ilmesesti dokumentti on tulossa joskus. Aika huikeaa. Seminaarin jälkeen oli tietenkin vastaanotto, jossa oli pikkupurtavaa ja viiniä. Punkku oli hyvää, mutta valkoviini oli aivan ku ois otettu jotku kotiviinisammion pohjat! Kello olikin jo puoli kymmenen ku pääsi täältä lähteen, ja johtuen liikennevälineiden 24h lakosta piti kävellä kämpille. En uskaltanut mennä yksinäni pimeällä pikkukatuja vaan seurasin päätietä, mutta siinäkin onnistuin menemään juuri pahamaineisen Omonian kautta. Tulikin sitten aika ripeästi käveltyä enkä jäänyt paljon katteleen, minkä näköstä porukkaa siellä kaduilla päivysti.
Keskiviikkona käytiin töiden jälkeen Onossiksen kulttuurikeskuksesta ostamassa liput maanantaiksi erääseen näytökseen. Joku musiikkinäytös, jossa soitetaan klassillisen ajan musiikkia sen aikaisilla välineillä, jotain teatteria siinä on seassa myös. Saatiin opiskelijaliput kympillä. (http://www.sgt.gr/en/programme/event/85)
Torstaina olikin sitten instituutin oma seminaari. Jäin töiden jälkeen miettimään omaa graduani. Kävin kattomassa ihan tuota Dionysoksen teatteriakin nyt ekaa kertaa. Se on tosiaan remontissa, ja joitain rakennustelineitä siellä oli, mutta ei mitenkään häiritsevästi (vaikka rumia kuviahan siitä saa). Harmin paikka vaan, että juuri sen eturivin tuolit on vedetty köysillä yli eikä niitä pääse siis tutkimaan. Pitää kevään mittaan katsoa, miten tuo etenee ja kysynkö lupia jostakin tarkempiin syyneihin. Kolmelta meni jo tuokin paikka kiinni, niin en ehtinyt oikein kunnolla edes teatteria katsella. Sitten kävin Pohjoismaisessa teatterissa ettimssä kirjoja, ja kyllähän niitä siellä onkin.
Seminaarin piti instituutin johtajan poika, joka on opiskellut Aallossa jotain tietotekniikkaa, ja tehnyt sellaisen härvelin, jota on käytettykin jo arkeologisilla tutkimuksilla. Se siis mittaa maan magneettisuutta ja tekee siitä päätelmiä, mitä maan alla sijaitsee - esim. metallin ja veen se tunnistaa hyvin. Härveliin liittyi kyllä aika paljon epävarmuustekijöitä, esim. auringonpaisteeseen siirtyminen varjosta, lähellä olevat metalliesineet (mm. autot), vesisade/jää kaikki vääristivät tulosta. Tulos analysoitiin sitten kuulemma helppokäyttöisellä tietokoneohjelmalla, joka teki tuloksista graafisen mallin. Sillä kuulemma myös pystyi korjaamaan nuita häikkiä. Että semmoista vaan Helsingistä kysymään, jos miettii tutkimusalueita!
Tänään olikin melkoisen rento päivä, päästiin jo puolilta päivin pois. Lämmintä oli 18, mutta aurinko oli pilvessä ja tuuli, joten ei se kesä vielä ole. Mutta parempi kuin siellä Suomen 40 asteen pakkasessa!
Huomenna oli ajatus mennä ostamaan Herakleitoksen museosta liput johonkin musiikkinäytökseen, jossa soitetaan Edward Griegin musiikkia, samalla voisi katsoa siellä tämän kuun vielä olevan Edward Munchin näytöksen (http://www.norway.gr/News_and_events/Events/Piano-concert-rounds-off-exhibition/). Mutta näytti aika rankkaa sadetta huomiselle ja melkoisesti alko tuolla pihalla tuulemaan, että liekkö tulee vesisateessa huomenna lähdettyä. Ja nyt kun tarkistin, niin melkoisesti sataa ja tulee salamia taivaalta.
Kuvia kävelyreitin varrelta tänään:
Hyvin valaisee salama naapuritalon.
Sadepisaroita pimeällä asfaltilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti