keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Aloitellut töitä, palellut, kävellyt & shoppaillut

Pari viime päivää on tosiaan mennyt töihin ja Ateenaan tutustellen jalkapelillä. Julkiset liikennevälineet on edelleen lakossa, vaikka eilen näytti siltä, että sininen ja punainen linja metroista toimisi tänään. Eipä näyttänyt enää aamulla. Katsoin lakkotiedotuksen kymmenen minuuttia ennen lähtöä ja kiirehän siinä tuli, kun tajusi, että taas pitää kävellä. Taksi olisi toinen vaihtoehto, vaan nyt käveltiin joka tapauksessa.

Eka yönä nukutti, vaikka pihalla ilmeisesti tuuli tai jotain muuta pauketta kuului seinästä. Näin unta, että kello oli jo yli kymmenen ja olin vasta lähdössä instituutille myöhässä. Piti siihen sitten herätä toteamaan, ettei kello ole kuin vähän yli viisi.

Eilen tosiaan mentiin instituutilla Joakimin neuvomaa reittiä. Tai ainakin sinne päin. Päästiin ihan hyvin jonnekin Syntagman tienoille, mutta sitten kun lähdettiin kulkemaan pikkukujia, niin sellaisella siksak-liikkeellä sattumalta osuttiin Akropolin oikeasta kulmasta ulos oikealle kadulle ja instituutille n. 1h 15 min kävelyn jälkeen vain hivenen myöhässä. Meille näytettiin ensin instituutista kertova powerpoint, jota mekin varmaan joudutaan päivittämään ja esittelemään kaikille tahoille, joita instituutilla vierailee. Tässä vaiheessa sai ensimmäiset aamukahvit, kun enhän minä tosiaan kauppaan eilen ehtinyt mitenkään. Kotoa otin mukaan ananaspurkin, niin sen vetäsin aamupalaksi.

Sitten meille kerrottiin työnjako, eli minä ettisin tietoa toimintakertomusta varten ja uuteen esitteeseen pitäisi miettiä tekstiä.

Loppupäivä sitten lähinnä juteltiin assistentin kanssa, että missä Ateenassa kannattaa liikkua ja mitä tehdä. Mm. Red Lion Pubissa olisi kuulemma tiistaisin kansainvälisten opiskelijoiden tikkailta, joku kerta voisi käydä katsomassa.

Menomatkalla koitettiin etsiä jotain ruokapaikkaa. Ei tyydytty Plakalla ensimmäiseen, joka loppujen lopuksi olisi ollut ehkä paras ja halvin vaihtoehto, ruuat vitosen luokkaa. Jatkettiin vaan matkaa, tasaisesti Monastirikia kohti hinnat nousivat kympin seuduille. Sitten lähdettiin jatkamaan matkaan, ja kun lopulta katsottiin karttaa, niin oltiin kävelty kyllä aika paljon vasemmalle siitä, minne oltiin menossa, siis asuntolalle. Siitä hortoiltiin sitten Alexandras-kadulle. Matkalla nähtiin ilmeisesti joku mielenosoittajaporukka, ainakin oli paljon väkeä, kylttejä ja poliiseja, eipä ne tehneet mitään mutta eipä kannattanut jäädä katselemaankaan.

Lopulta viimeinen paikka, joka eteemme sattui, olikin asuntolan lähellä oleva Texas-ravintola, johon mentiin. Menusta ei tietenkään ymmärtänyt mitään, otin Moussakan hintaan 6e. Eipä meiltä edes kysytty, mitä juodaan, mut otettiin Amstel 0,5l. 3e. Tarjoilijaukko vahtas koko ajan sen oloisena, että ois pitänyt lähteä pois mahollisimman äkkiä. Moni on kehunut tuota paikkaa, en ymmärrä miksi. Ruoka oli ihan ok, mutta palvelu niin tympee, että eipä kehtaa tuohon mennä enää.

Sitten lähdinkin seikkailemaan kauppaan, ja toden totta, ruoka oli suht. kallista lukuunottamatta kauden hevi-osastoa (appelsiinit ja mandariinit tähän aikaan) ja viinejä, joita en sitten edes muistanut ostaa!

Just kun illalla aloin nukkumaan, tuli tuo norjalainen kämppis kämpille, kävi suihkussa, kuivasi hiukset ja kilisteli kolisteli keittiössä.

Aamulla tosiaan kiireen vilkkaa lähdimme kävellä köpöstelemään samaa reittiä, joka siis oli aikomus mennä nopeampaa kuin eilen, mutta käveltiinkin sitten jotain muuta reittiä hortoillen jotain pikkukatuja pitkin. Tähän aikaan muuten aurinko alkaa lämmittää ihan mukavasti jo, niin siinä kivutessa kyllä tulee lämmin. Tällä kertaa meni se noin tunti kävellä ja oltiin jokunen minuutti vaan enää myöhässä. Otettiin meille kuvat metro- ja museolippua varten. Ajattelin saada opiskelijahintaisen kuukausilipun hintaan 23e, muuten se kustantaa 45e (lippujen hintoja sopivasti eilen nostettiin täällä) ja museolipulla päästään ilmaseksi kaikkiin museoihin. :)

Iltapäivästä päästiin jo hieman aloittelemaan töitä, huomenna jatketaan sitten puuhastelua.

Asuntolalle mennessä Virve halusi shoppaileen, ja koska en ois ehtinyt hevi-torille mitenkään (asuntolan vieressä on keskiviikkoisin tori, jossa myydään edullisia vihanneksia&hedelmiä) niin lähdin mukaan. Yritettiin kulkea samaa reittiä kuin aamulla, koska siinä matkan varrella oli hyviä kauppoja. Löydettiinkin sitten Odos Ermoulle, jossa olikin ihan mukavasti putiikkeja. Tosin minä löysin vain H&M:stä jonkun alepaidan.. :/ Käveltiin sitten asuntolalle aamuista reittiä, ja tuosta Patision-kadulta löytyi kiva kauppa, josta ostin ittelleni neuletakin (instituutilla on kylmä) ja kengät alehintaan 12,90. Matkalla poimin puusta muutaman mandariinin. Asuntolan lähellä käytiin vielä kaupassa, ei tosiaan ollut vihannestorista jäljellä kuin roskat, mutta varmaan se kauppa oli täydentänyt varastojaan, kun sain tuoreen näköistä salaattia (eilen toisessa kaupassa oli hirveetä mössöä) ja samalla ostin fetajuustoa, oliiveja ja oliiviöljyä. NAM.

Laskeskelin tuossa huvikseen Google Mapsilla tuota kävelyreitin pituutta. Lyhin reitti olisi 3,8km, mutta se on melko sokkeloinen. Reitti, jota ollaan nyt itse risteilty, on noin 5,8km. Jos mentäis järkevää reittiä, eli muutamalla pääkadulla, niin matkan pituudet on joko 4,2 tai 4,8 km. Ja ei tuo meidän eilinen poistumisreittikään tullut kuutta kilsaa pidemmäksi, vaikka tuntui että tehtiin isokin mutka.

Huomenna vois ottaa kameran mukaan ja ottaa kuvia.


Kansainvälinen sapuska: Suomesta nuudelit ja tonnikalat kera sipulin, ja kreikkalainen salaatti om nom.

Puusta poimittuja mandariineja.

Kengät (väri on harmaa) 12,90e.

Neuletakki 9,90e.

Paita H&M:sta 10e.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti