Luin justiinsa Hesarista tällaisen artikkelin: "Raati: Kuivauskaappi on suomalaisen muotoilun paras saavutus"
http://www.hs.fi/kulttuuri/Raati+Kuivauskaappi+on+suomalaisen+muotoilun+paras+saavutus/a1305557912343
Siinä ihmetellään, että miksei astiankuivauskaappi ole levinnyt Suomen ulkopuolelle.
Onkin pitänyt tänne joskus kirjoittaa jotain aiheesta, mutta se on sitten jäänyt, kun tarkoitus oli ensin selvittää, että muistanko väärin vai onko kuivauskaappi todellakin suomalainen keksintö.
Kreikassa siellä meijän kämpässä nimittäin on kuivauskaappi, mutta sitä ideaa ei ehkä tosiaankaan ole ymmärretty! Kerran kysyin, että miksi ihmeessä se on rakennettu sillä tavalla, ja että tietääkö hän, miten sen kuuluisi toimia. Nimittäin tuo kuivauskaapin ritilä on kaapin sisällä niin, että siinä kaapissa on pohja. Eli funktio on lähinnä koota kuivat astiat siihen pystyyn - märkänä se vesi siis valuisi vaan siihen kaapin pohjalle. A:n käsitys oli, että sen ritilän ja pohjan väliin pitäisi laittaa joku astia, joka kerää veden. No, oikaisin tietenkin tämän väärinkäsityksen, että se tulisi olla auki sieltä pohjasta. On monta kertaa tehnyt mieli hakea saha ja vetää se pohja auki!:D Koska tilaa se ei nimittäin myöskään säästä, siihen ritilään mahtuu ehkä kaheksan lautasta, kun päällekkäin niitä voisi pinota varmasti tuplasti.
Kävin eilen Caion tietovisassa ensi kertaa, visa on siis joka torstai. Hauska yhteensattuma, kun tietovisassa ensimmäisessä osiossa kysyttiin suomalaisesta designista, "mikä on monestakin suomalaisesta kodista löytyvä esine, jota suunnittelija kutsui nimellä eskimonaisen nahkahousut" (tms.). Pitäisi tietenkin aina vastata se, mikä ensin tulee mieleen, mutta ajateltiin, että olis liian helppo. Eniweis, ehdotuksia oli myös nämä Fiskarsin sakset, me laitettiin sitten Mariskooli, koska siinäkin on aaltomuotoja.
Mutta oikea vastaushan oli tietenkin Aalto-maljakko, eli Savoy-maljakko.
http://www.hs.fi/kulttuuri/Raati+Kuivauskaappi+on+suomalaisen+muotoilun+paras+saavutus/a1305557912343
Siinä ihmetellään, että miksei astiankuivauskaappi ole levinnyt Suomen ulkopuolelle.
Onkin pitänyt tänne joskus kirjoittaa jotain aiheesta, mutta se on sitten jäänyt, kun tarkoitus oli ensin selvittää, että muistanko väärin vai onko kuivauskaappi todellakin suomalainen keksintö.
Kreikassa siellä meijän kämpässä nimittäin on kuivauskaappi, mutta sitä ideaa ei ehkä tosiaankaan ole ymmärretty! Kerran kysyin, että miksi ihmeessä se on rakennettu sillä tavalla, ja että tietääkö hän, miten sen kuuluisi toimia. Nimittäin tuo kuivauskaapin ritilä on kaapin sisällä niin, että siinä kaapissa on pohja. Eli funktio on lähinnä koota kuivat astiat siihen pystyyn - märkänä se vesi siis valuisi vaan siihen kaapin pohjalle. A:n käsitys oli, että sen ritilän ja pohjan väliin pitäisi laittaa joku astia, joka kerää veden. No, oikaisin tietenkin tämän väärinkäsityksen, että se tulisi olla auki sieltä pohjasta. On monta kertaa tehnyt mieli hakea saha ja vetää se pohja auki!:D Koska tilaa se ei nimittäin myöskään säästä, siihen ritilään mahtuu ehkä kaheksan lautasta, kun päällekkäin niitä voisi pinota varmasti tuplasti.
Kävin eilen Caion tietovisassa ensi kertaa, visa on siis joka torstai. Hauska yhteensattuma, kun tietovisassa ensimmäisessä osiossa kysyttiin suomalaisesta designista, "mikä on monestakin suomalaisesta kodista löytyvä esine, jota suunnittelija kutsui nimellä eskimonaisen nahkahousut" (tms.). Pitäisi tietenkin aina vastata se, mikä ensin tulee mieleen, mutta ajateltiin, että olis liian helppo. Eniweis, ehdotuksia oli myös nämä Fiskarsin sakset, me laitettiin sitten Mariskooli, koska siinäkin on aaltomuotoja.
Mutta oikea vastaushan oli tietenkin Aalto-maljakko, eli Savoy-maljakko.




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti