torstai 17. maaliskuuta 2011

Kevyt työ, raskaat huvit

Nyt kun on viikon taas levännyt, jaksaa muistella mennyttä viikkoa.

Viime viikolla olikin sitten Talvi. Eli keskiviikko-aamuna satoi lunta sen verran, että ehdin töihin mennessä muutaman kuvan ottamaan. Kävin torilla aamulla ja jouduin semmoseen räntämyräkkään, että sormet oli ihan kohmeessa siltä rupeamalta. Mutta eipä se tietenkään maahan asti jäänyt.



Puisto ja luminen maa


















Torstaina(kohan se oli että) sain varattua kirjastosta oman työpisteen. Kyseessä on siis Pohjoismainen kirjasto, eli kaikkien Pohjoismaiden yhteinen, ja se sijaitsee instituutin kanssa samassa korttelissa - oikeastaan kirjaston työhuoneesta näkee instituutin pihalle. Alkoi mennä hermo siinä yleiskoneella naputteluun ja kirjojen edes takaisin kuskaamiseen siinä vaiheessa, kun pöydällä alko oleen parikytä kirjaa. Ilmainenhan tuo piste siis on, ja siinä pystyy tekeen omalla läppärillä hommia. Siellä onkin tämä viikko kulunut, joka päivä oon ahkerasti mennyt töiden jälkeen kirjastoon ja ollut sinne kuuden hujakoille, kun kirjasto menee seitsemältä kiinni.

Pohjoismainen kirjasto


Työpiste

Tutkimuskirjallisuus














Viime viikolla oli myös instituutilla jatkotutkimusta tekijöiden seminaari, joiden joukossa eräs tuttuni muutaman vuoden takaiselta Rooman reissulta. Oli oikein mukava nähdä pitkästä aikaa. Torstaina kun oli iltaluento, jossa kerrottiin papyruksista ja niissä näkyneistä kirjureista ja sen jälkeen jäätiin vielä vastaanottotilaisuuteen, niin tämä tuttu sai sitten houkuteltua (ei siihen vaadittu kyllä mitään :D ) että lähdetään sitten tuon jälkeen käymään jossakin. No, ilta venyi, ja venyi, ja venyi, ja venyi... lähes aamuksi. Töihin oli aika tuskaliasta mennä aamulla muutaman tunnin unilla, mutta meninpähän kuitenkin.

Perjantaina sitten oli vuorossa Amerikan Classical Schoolin vuosiseminaari, jonne mentiin tämän tuttuni kanssa yhdessä. Kerrottiin mm. Agoran viime vuoden kaivauksista, ja esitelmän lopussa oli musiikkinäytteitä tuolta löytyneistä soittimista (sistrum, aulos). En tiiä, mistä ja kuka sen musiikin oli tehny, mutta hienoltapa se vain kuulosti.

Sitten käytiin tämän jälkeen syömässä siinä lähellä Agora-nimisessä paikassa. Oli oikein hieno paikka, kotoisa silti. Kun meillä ei ollut varausta, niin saatiin odottaa 20 min ja tilattiin siitä odottelujuomat. Sanottiin, että ovat "on the house" mutta kuten arvattiin, niin olipahan sitten lisätty laskuun ne. Nälkä ei oikein ollut, kun tuolla Amerikan schoolin vastaanotolla söi sen verran coctailpaloja, mutta tilasin kuitenkin kevätkääryleitä, joissa oli fetaa ja pekonia sisällä. Hienolta kuulosti eikä paha hintakaan, 6e ja risat, ja tuli neljä pötkylää, mutta ei ne sitten olleetkaan niin hyviä ja tuossa vaiheessa ei enää yhtään tehnyt mielikään syödä mitään. Sain 1.5 syötyä. Tällä toisella kävi oman tagliatelle-annoksen kanssa samoin, ja tarjoilija näytti vähän harmistuneelta, kun ei syöty mitään. Siks ne varmaan ne juomat sinne laskuunki laitto. En kyllä tipannu siitä hyvästä mitään. Mutta ihan hyvä paikka muuten, pitäisi vaan syöjän olla nälkäinen. Pitää käydä testaamassa toiste jotain muuta ruokaa.

Sitten lähdin käväsemään seminaarilaisten kanssa paikassa, jossa oli Rebetikaa. Ei ollut kyllä itselläni hajuakaan, mitä oli luvassa, mutta kun tuota eilen niin kehuivat, niin ajattelin, että jos sitä yhdellä jaksaisi kävästä - oli kyllä aika uupunut eilisillan jäljiltä jo tuossa vaiheessa. Se oli sitten semmoinen pieni, hienompi (lue: kalliimpi) pubi, jossa soitettiin perinteistä kreikkalaista musiikkia, eli rebetikaa. Yllättävänkin mukavan kuuloista oli, ja niinpä sieltäkin tuli lähdettyä pois vasta neljän aikoja. Ei siis tosiaan ollut mikään halpa paikka, viinipullo makso monta kymppiä eli muutamasta viinilasista tuli sitten aika kallis rapsu, mutta suosittelen kyllä käymään ja voisi käydä itsekin toistekin.
















Eilen oltiin sitten menossa Kreikan kielikurssille, josta tämä toinen harjoittelija oli kuullut joltain baarissa tapaamaltaan kreikkalaiselta suomalaisfanilta. Se ei tosiaan ollut kaukanakaan. Bussissakin törmättiin ihmiseen, joka osasi Suomea. Oli kuulemma ollut kolme vuotta Suomessa, Senegalista itse kotoisin. Kaikkialla näitä siis on! Ei kannata ihan mitä tahansa puhella ihmisten kuullen.

Löydettiin oikea osoite, missä tää kurssi ois pitäny olla, mutta siellä ei sitten lopulta mitään kurssia ollut, vaan joku iso, homeinen halli, jossa alkoi joku dokumenttileffanäytös tai vastaava. Niinpä istahettiin sitten yhdelle, siellä olikin kyllä tosi paljon kahviloita ja herkullisia suklaaleivoksia ja -karkkeja myyvä kauppa, jonne arvaan viikon päästä joutuvani ostoksille. Ja vaatekauppoja siellä oli matkan varrella myös, joten siellä pitää käydä kattelemassa kevättakkia.
















Tällä viikolla on jo ollut lämpimämpää, päivisin lähemmäs 20 astetta ja yölläkin yli kymmenen. Kyllä se vielä tästä kesä tulee.

Varasin tänään hotellihuoneen Spartasta, jonne ois aikomus ens viikon perjantaina mennä bussilla. Perjantai on Kreikan itsenäisyyspäivä eli pyhä, eli jälleen on pidennetty viikonloppu tiedossa.

Ja jotain huonoa taas siellä Suomen puolella: Kelalta oli tullut päätös, ettei voi myöntää yleistä asumistukea, koska olen opiskelija ja näin ollen kuulun opintotuen piiriin, vaikka minulta onkin asumislisä evätty ulkomaan harjoittelun vuoksi. Uskomattomia kiertelyitä kyllä on! Pitää nyt miettiä, mitä tekee kämpän kanssa - mutta ens kuussa vuokra siis menee ainakin omasta pussista.

Oon miettiny tuossa viime viikosta saakka yhtä toista opiskelupaikkaa, johon saisin ehkä kuitattua joitakin tämän hetkisiä opintojani. Lähetin sinne mailia että millä tavalla järjestely onnistuis, mutta sieltä ei oo vastattu. Tavoitteena nyt kuitenki ois vielä opiskella ja saada opintotukea siihen asti ku sitä enää myönnetään. Sillä mää näitä vaihtoehtoja nyt mietin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti